Cross-selling i up-selling- co to jest?

Obecnie na rynku firmy mają dość dużą konkurencję. Niestety to, że produkt jest dobry lub usługa wysokiej jakości , nie daje przewagi konkurencyjnej nad innymi. Ważne jest, aby sklepy miały skuteczną strategię sprzedażową. Istnieją dwie strategie, których celem jest wzrost sprzedaży przez jednostkę- jest to cross selling i up-selling. Ich głównym zadaniem jest maksymalizacja zysku podczas jednej transakcji sprzedaży usługi bądź produktu.

Cross-selling jest to inaczej sprzedaż krzyżowa/ komplementarna. Strategia ta polega na proponowaniu produktów lub usług dodatkowych, które kojarzą się z pierwotnie wybranym. Ważną zasadą jest, aby podczas proponowania czegoś dodatkowego, klient nabył już produkt podstawowy, ale transakcja jeszcze się nie zakończyła. Cross-selling nie jest ryzykowną strategią, ponieważ klient zakupił już produkt, który potrzebował, ale daje szanse na to, że nabędzie on również produkt dodatkowy, co doprowadzi do większego zysku. Często spotykanym przykładem zastosowania cross-sellingu jest polecanie impregnatu do obuwia, przy zakupie butów. Natomiast w przypadku sklepu internetowego da się zauważyć, że dodając coś do koszyka jakiś produkt, pojawia nam się wiele sugestii innych powiązanych z produktem towarów np. w postaci nagłówka „to też może Ci się spodobać”, a następnie przedstawieniu kilku ofert.

Up-sellingjest to strategia podwyższenia wartości produktu, który sprzedajemy. Polega na tym, że w momencie, gdy klient chce zakupić dany produkt, sprzedawca proponuje mu lepszy, ale oczywiście również droższy. Jednak przy tej strategii należy  zwracać uwagę na reakcje klienta, ponieważ nasze propozycje mogą doprowadzić do tego, że klient nie zakupi nawet produktu pierwotnego. Przykładem może być, gdy klient przychodzi po laptopa, a sprzedawca proponuje mu takiego o lepszych parametrach technicznych.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *